Minister kultury powołuje archeologa o wątpliwej reputacji na szefa Urzędu Ochrony Zabytków
Nowe kontrowersyjne nominacje w słowackim sektorze kultury – Mario Comisso nowym dyrektorem Urzędu Ochrony Zabytków
Zmiana warty w Urzędzie Ochrony Zabytków
Minister kultury Słowacji Martina Šimkovičová podjęła kolejną kontrowersyjną decyzję personalną, mianując archeologa Mario Comisso na stanowisko dyrektora Urzędu Ochrony Zabytków. Nominacja ta, dokonana we wtorek, wzbudziła natychmiastowe reakcje w środowisku konserwatorskim i archeologicznym. Dotychczasowy dyrektor Pavel Ižvolt został odwołany ze stanowiska bez podania szczegółowego uzasadnienia, co dodatkowo zwiększyło napięcie wokół tej decyzji.
Problematyczna przeszłość nowego dyrektora
Mario Comisso, nowo mianowany dyrektor, ma za sobą kontrowersyjną historię zawodową. W 2015 roku jego firma archeologiczna 376 A.D. prowadziła badania na terenie planowanej fabryki Jaguar Land Rover w Nitrze. Prace te spotkały się z ostrą krytyką ze strony Instytutu Archeologicznego Słowackiej Akademii Nauk. Zarzucano mu niedokładność, pośpiech i niedotrzymywanie standardów archeologicznych. W konsekwencji firma straciła licencję na prowadzenie badań archeologicznych, co stawia pod znakiem zapytania jego kompetencje do kierowania tak ważną instytucją.
Kontrowersje finansowe i prawne
Kolejnym problematycznym aspektem jest działalność Comisso w spółce Archaeoservices. Firma ta, którą prowadził wspólnie z brazylijskim archeologiem Marcusem Comottim, znalazła się w centrum uwagi mediów po tym, jak zażądała dodatkowych 9 milionów euro za badania archeologiczne przy budowie autostrady. Mimo że sam Comisso zaprzecza jakimkolwiek nieprawidłowościom, sprawa ta rzuca cień na jego profesjonalizm i transparentność działań.
Plany i deklaracje nowego kierownictwa
W pierwszych wypowiedziach po objęciu stanowiska, Mario Comisso zapowiedział szereg zmian w funkcjonowaniu Urzędu. Wśród głównych punktów jego programu znajdują się:
– Kompleksowy audyt instytucji
– Reforma procesów decyzyjnych w regionalnych urzędach
– Modernizacja systemu ochrony zabytków
– Wprowadzenie nowych standardów konserwatorskich
– Usprawnienie współpracy międzynarodowej
Reakcje środowiska konserwatorskiego
Nominacja wywołała falę krytyki ze strony ekspertów i środowiska konserwatorskiego. Przedstawiciele Słowackiego Stowarzyszenia Konserwatorów wyrażają obawy o przyszłość ochrony dziedzictwa kulturowego kraju. Wskazują na brak odpowiedniego doświadczenia Comisso w zarządzaniu instytucjami publicznymi oraz jego kontrowersyjną przeszłość zawodową.
Szerszy kontekst zmian w słowackiej kulturze
Nominacja Mario Comisso nie jest odosobnionym przypadkiem kontrowersyjnych decyzji Minister Šimkovičovej. W ostatnich miesiącach dokonała ona szeregu zmian personalnych w kluczowych instytucjach kulturalnych, w tym:
– Słowackim Teatrze Narodowym
– Słowackiej Galerii Narodowej
– Słowackim Instytucie Filmowym
– Muzeum Narodowym w Bratysławie
Perspektywy na przyszłość
Przyszłość słowackiej ochrony zabytków stoi pod znakiem zapytania. Eksperci wskazują na potrzebę:
– Zachowania niezależności instytucji kulturalnych
– Transparentnego procesu decyzyjnego
– Profesjonalnego podejścia do ochrony dziedzictwa
– Współpracy międzynarodowej w dziedzinie konserwacji
– Przestrzegania standardów UNESCO
Podsumowanie
Nominacja Mario Comisso na stanowisko dyrektora Urzędu Ochrony Zabytków jest kolejnym przykładem kontrowersyjnych zmian w słowackiej kulturze. Decyzja ta wzbudza uzasadnione obawy o przyszłość ochrony dziedzictwa kulturowego Słowacji. Najbliższe miesiące pokażą, czy nowy dyrektor zdoła przekonać środowisko do swoich kompetencji i planów reform, czy też obawy krytyków okażą się uzasadnione.