Spółka zależna Poczty Słowackiej ukarana za niezgłoszenie podejrzanych transakcji na miliony
W ostatnim czasie słowackie służby finansowe wykryły poważne nieprawidłowości w działalności spółki Skpay, należącej do państwowej Poczty Słowackiej. Sprawa dotyczy niezgłoszonych podejrzanych transakcji o wartości przekraczającej 16 milionów euro.
Nieprawidłowości w systemie płatności pocztowych
Slovenská Pošta, będąca państwowym operatorem pocztowym, wprowadziła usługę umożliwiającą klientom wypłatę gotówki w dowolnej placówce pocztowej. System ten jednak szybko stał się przedmiotem nadużyć. Zaobserwowano nietypowe zachowania klientów, którzy dokonywali wypłat przy użyciu wielu kart bankowych, a następnie realizowali znaczące wpłaty na konta w różnych krajach europejskich, w tym na Słowacji, w Czechach, na Litwie, w Belgii i Luksemburgu.
Szczegóły dochodzenia i nałożona kara
Słowacka Jednostka Wywiadu Finansowego (FSJ) przeprowadziła szczegółowe śledztwo obejmujące okres od 2020 do połowy 2023 roku. W trakcie dochodzenia ujawniono, że niektórzy klienci w ciągu zaledwie sześciu miesięcy wypłacili kwoty przekraczające milion euro. Mimo ewidentnych sygnałów ostrzegawczych, Skpay – spółka zależna Poczty Słowackiej – nie podjęła odpowiednich działań kontrolnych. W rezultacie na firmę nałożono karę w wysokości 50 000 euro.
Wpływ wojny w Ukrainie na działalność pocztową
Skpay, będąca wspólnym przedsięwzięciem Poczty Słowackiej (60%) i 365.bank (40%), tłumaczy zaistniałą sytuację okolicznościami związanymi z wybuchem wojny w Ukrainie. Firma argumentuje, że w tym okresie nastąpił znaczący napływ uchodźców, którzy potrzebowali dostępu do swoich środków finansowych. Według oświadczenia spółki, były to bezprecedensowe sytuacje, stanowiące wyzwanie dla całego sektora finansowego.
Wcześniejsze problemy w sektorze finansowym
Warto zauważyć, że nie jest to odosobniony przypadek w słowackim sektorze finansowym. Wcześniej FSJ nałożyła znacznie wyższą karę w wysokości 2 milionów euro na 365.bank, po wykryciu podejrzanych transakcji związanych z firmą z Wysp Marshalla, która przeprowadziła przez swoje konta ponad 250 milionów euro. Dodatkowo, bank ČSOB został ukarany kwotą 1,5 miliona euro za podobne naruszenia.
Działania naprawcze i perspektywy na przyszłość
Skpay zaakceptował nałożoną karę, podkreślając jednocześnie, że problematyczne kwestie zostały rozwiązane jeszcze przed rozpoczęciem dochodzenia FSJ. Spółka zaznaczyła, że relatywnie niska wysokość kary świadczy o tym, że władze nie uznały naruszeń za szczególnie poważne. Niemniej jednak, przypadek ten pokazuje, jak istotne jest przestrzeganie procedur kontrolnych w instytucjach finansowych, szczególnie w przypadku państwowych operatorów pocztowych świadczących usługi finansowe.
Ta sytuacja podkreśla również rosnącą potrzebę wzmocnienia systemów kontroli i monitoringu w instytucjach pocztowych oraz finansowych, szczególnie w kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.