Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Popularna sieć odzieżowa Primark, która zadebiutowała na słowackim rynku w 2023 roku, osiąga znaczące wyniki sprzedażowe pomimo początkowych wyzwań. Jak donosi prestiżowy dziennik finansowy Hospodárske noviny, marka skutecznie buduje swoją pozycję w regionie.

Debiut i rozwój Primark na słowackim rynku

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansjiPrimark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark, założony 56 lat temu w Irlandii jako Penneys, rozpoczął swoją działalność na Słowacji, otwierając flagowy sklep w centrum handlowym Eurovea w Bratysławie. Marka, choć obecna tylko w jednej lokalizacji w kraju, może pochwalić się rozległą siecią sklepów w sąsiednich państwach, w tym w Austrii, Czechach i Polsce.

Według danych opublikowanych przez portal biznesowy FinStat, pierwszy pełny rok działalności Primark Slovakia przyniósł imponujące rezultaty. Obrót firmy w 2024 roku wyniósł 18,8 miliona euro, co oznacza spektakularny wzrost o 160 procent w porównaniu z poprzednim, niepełnym rokiem operacyjnym, kiedy to firma osiągnęła obrót w wysokości 7,2 miliona euro.

Wyzwania finansowe i perspektywy rozwoju

Mimo znaczącego wzrostu sprzedaży, jak informuje Hospodárske noviny, Primark wciąż zmaga się z osiągnięciem pełnej rentowności na słowackim rynku. Firma zanotowała stratę przekraczającą 1 milion euro w 2024 roku. Maciej Podwojski, dyrektor Primark na Europę Środkowo-Wschodnią, wyjaśnia, że głównym powodem są rosnące koszty towarów i usług oraz zastosowanie rachunkowości memoriałowej.

Pozytywnym sygnałem jest jednak osiągnięcie zysku przed opodatkowaniem w wysokości 74 000 euro, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu ze stratą 71 000 euro w roku poprzednim.

Preferencje słowackich klientów

Słowaccy klienci Primark wykazują szczególne zainteresowanie podstawową odzieżą codzienną. W asortymencie najlepiej sprzedają się:
– Swetry i dżinsy
– Akcesoria damskie
– Obuwie
– Kolekcje licencjonowane z popularnymi postaciami filmowymi

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansjiPrimark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Konkurencja na rynku odzieży dyskontowej

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark, zajmujący trzy piętra w centrum handlowym Eurovea, musi zmierzyć się z silną konkurencją na słowackim rynku odzieży dyskontowej. Główni konkurenci to:
– Pepco (157 sklepów w kraju)
– KiK (110 punktów sprzedaży)
– Nadchodzący debiutant Woolworth (planowane otwarcia w październiku)

Sytuacja na rynku staje się coraz bardziej konkurencyjna, szczególnie w obliczu planowanej ekspansji niemieckiej sieci Woolworth, która zamierza otworzyć sklepy w kluczowych lokalizacjach, w tym w Trnawie, Bratysławie, Spiskiej Nowej Wsi i Rużomberku.

Perspektywy na przyszłość

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Choć Primark osiąga znaczące wzrosty sprzedaży w swojej jedynej słowackiej lokalizacji, firma nie ogłasza na razie planów dalszej ekspansji na tym rynku. Według Danieli Stričkovej, manager ds. marketingu i PR Eurovea, obecna lokalizacja nie oferuje możliwości rozbudowy, a dostępne są jedynie mniejsze powierzchnie handlowe.

Primark odnotowuje szybki wzrost sprzedaży, niewielką stratę – i brak planów ekspansji

Primark kontynuuje swoją strategię oferowania przystępnych cenowo produktów, konkurując z innymi sieciami dyskontowymi na słowackim rynku. Dalszy rozwój sytuacji będzie zależał od wyników finansowych i możliwości znalezienia odpowiednich lokalizacji dla potencjalnych nowych sklepów.